Monday, February 16, 2009

Pengertian As sunnah

بسم الله الرحمن الرحيم

Perkataan [ As Sunnah ] jika dilihat dari sudut bahasanya memberi maksud [ Satu jalan yang diikuti . Samaada jalan itu jalan yang baik atau jalan yang jahat . Baik dan jahatnya itu dilihat kepada bagaimana perkataan [ As Sunnah ] itu digunakan .

Seperti contoh : Sabda Nabi saw dalam satu hadis yang diriwayatkan oleh Imam Muslim di dalam shohihnya , dari Jarir bin Abdullah :

من سن في الإسلام سنة حسنة فعمل بها كتب له مثل أجر من عمل بها و لا ينقص من أجورهم شئ و من سن في الإسلام سنة سيئة فعمل بها بعده كتب عليه مثل وزر من عمل بها و لا ينقص من أوزارهم شئ
Barang siapa yang telah melakukan suatu perkara ( atau melorongkan satu jalan ) di dalam Islam , sebagai perkara ( atau jalan ) kebaikan lalu diamalkannya ( oleh orang yang ditunjukkinya ) , nescaya ditetapkan baginya pahala seperti mana pahala orang yang mengamalkannya ( kebaikan tersebut ) dan tidaklah mengurangkan pahala mereka sedikit pun .
dan barangsiapa yang telah melakukan suatu perkara ( atau melorongkan satu jalan ) di dalam Islam , sebagai perkara ( atau jalan ) kejahatan lalu kejahatan itu dilakukan oleh orang lain nescaya ditetapkan ke atasnya dosa seperti dosa orang yang melakukannya dan tidak sedikitpun mengurangkan dosa mereka .

No comments:

Post a Comment